Eugen Suchoň strávil mladosť v Pezinku. V roku 1921 skomponoval skladbu Pochod pezinského športového klubu pre Športový klub, ktorý aj sám založil.
V roku 1923 založil salónny orchester, ktorý uviedol Predohru k Figarovej svadbe. Ako dirigent v ňom uviedol žánrovo pestrú hudobnú literatúru reprezentovanú dielami Kéllera, Franza von Suppé, Čajkovského i Mozarta a Beethovena. Začína sa obdobie jeho skladateľskej tvorby. Z tohto obdobia sa zachovalo aj niekoľko desiatok jeho olejomalieb.
Počas éry nemého filmu hrával na klavíri pri predstaveniach v modranskom a pezinskom kine. Pôsobil ako korepetítor u tanečného majstra Tyrolera. Nedeľné omše sprevádzal hrou na organe.
Na Hudobnej a dramatickej akadémii v Bratislave začína tvoriť profesionálne. Prvou skladbou, ktorú tu skomponoval pod vedením profesora Kafendu bolo Prelúdium As dur.
Štúdium ukončil absolventskou prácou Sláčikové kvarteto. V Bratislave nadviazal priateľstvá s intelektuálmi nielen z kruhov hudobných, ale aj z kruhov spisovateľských a výtvarníckych – spoznáva sa s Jánom Smrekom, Martinom Benkom, Ľudovítom Fullom, Jánom Mudrochom, Petrom Matejkom či Jankom Alexym, s básnikom Jánom Kostrom, Ladislavom Novomeským, ale i s literárnym kritikom a teoretikom Alexandrom Matuškom.
Cestu do sveta otvorila Suchoňovi jeho Baladická suita, k čomu prispelo i notové vydanie skladby v nakladateľstve Universal Edition vo Viedni. Dielo v klavírnej verzii nahrala na platňu Líza Fuchsová a o týždeň uviedol Baladickú suitu Bratislavský symfonický orchester pod taktovkou Karla Nedbala. Bola uvedená v Drážďanoch, Berlíne, vo Viedni, Rotterdame, Freiburgu, v Utrechte, Bukurešti, Sofii, v Budapešti, Záhrebe, Bazileji a v ďalších európskych mestách. Napokon sa vrátila na koncertné pódium Českej filharmónie, ktorá ju uviedla v januári 1949 s dirigentom Jozefom Vincourkom. V máji toho istého roku reprezentovala Baladická suita spolu s Concertinom pre klavír a orchester od Jána Cikkera a I. symfóniou Alexandra Moyzesa slovenskú hudbu na prvej Pražskej jari.
Dielo
Balet
Angelika (1925-1926), prvý, doteraz neinscenovaný slovenský balet hudobného skladateľa Eugena Suchoňa. Jeho uvedením sa v súčasnosti zaoberá Balet Slovenského národného divadla a plánuje ho uviesť ako svetovú premiéru dňa 27. septembra 2014 v Historickej budove opery SND v Bratislave v rámci jubilejných Bratislavských hudobných slávností.
Opery
Ester – nedokončená opera (1927)
Maškrtka – nedokončená opera (1927)
Krútňava (1941 – 49), libreto: Eugen Suchoň a Štefan Hoza, premiéra: 10. december 1949
Svätopluk (1953 – 59)
Orchestrálne skladby
Balada pre lesný roh a orchester (1928)
Sonáta As dur pre husle a klavír (1929 – 30)
Malá suita s passacagliou (1931 – 32)
Burleska pre husle a orchester (1933)
Predohra Kráľ Svätopluk (1935)
Baladická suita (1935)
Fantázia pre husle a orchester (1948)
Metamorfózy (1953)
Šesť skladieb pre sláčikový orchester (1955 – 63)
Rapsodická suita pre klavír a orchester (1965)
Kaleidoskop (Evoluzioni armoniche), cyklus skladieb pre klavír, organ, sláčikový orchester a bicie nástroje (1967 – 69)
Symfonická fantázia na B-A-C-H pre organ, sláčiky a bicie (1971)
Concertino pre klarinet a orchester (1977)
Komorné skladby
Sláčikovým kvartetom (1930 – 31)
Serenáda pre dychové kvinteto (1932 – 33)
Klavírne kvarteto (1932 – 33)
Sonatína pre husle a klavír (1937)
Obrázky zo Slovenska, šesť cyklov skladieb pre klavír (1954 – 55)
Poéme Macabre pre husle a klavír (1963)
Kontemplácie pre recitátora a klavír (1964)
klavírna Elégia a Toccata (1973-78)
Elégia pre trombón a komorný orchester
Legenda pre klarinet a sláčikový orchester
Vokálna tvorba
Bačovské piesne pre barytón a klavír (1929)
Slovenské ľudové piesne (1930)
Nox et solitudo na báseň Ivana Krasku – piesňový cyklus(1932)
Štyri slovenské ľudové piesne pre soprán a klavír (1936)
Žalm zeme podkarpatskej – kantáta (1937 – 38)
Piesne z hôr, 6 slovenských ľudových piesní pre soprán, tenor a malý orchester (1938 – 41)
Spievanky (1950)
Terchovské spevy (1950)
Triptych O krvi: piesne Ad Astra na básne Štefana Žáryho (1961)
Slovenská pieseň na báseň J. Smreka (1972)
Do neznáma (1976 – 77) piesňový cyklus na slová Petra Štilichu
Zbory
O horách – vokálna symfónia (1934 – 42)
O človeku – cyklus miešaných zborov na básne Jána Smreka (1962)
Hudba k filmu
Boj sa skončí zajtra (1951)
Publikácie
Všeobecná náuka o hudbe (1955)
Akordika v hudbe 20. stor. (1977)